Cím: 1117 Budapest, Budafoki út 183., 223-as szoba
Telefon/fax: +36-1-464-5241
Balogh Istvánné Marika: +36-30-873-4670
E-mail: makosz__kukac__tlt.hu
Ügyfélfogadás: kedd, péntek: 8-12 óráig
Számlaszám: MKB 10300002-20360210-00003285
Adószám: 18054231-2-43
A tartalom megtekintéséhez az Adobe Flash Player szükséges.
Kémiai biztonságot szabályozó törvények, rendeletek
A kémiai biztonság szabályozásának érdekében került kiadásra a kémiai biztonsági törvény, több európai parlamenti és tanácsi rendelet, -határozat, -irányelv, valamint miniszteri- és kormányrendelet.
A jogszabályok megvalósításának célja a veszélyes anyagok káros hatásainak megállapítása és ennek ismeretében az ártalom megelőzése, csökkentése és elhárítása.
A kémiai biztonságról szóló törvény (a továbbiakban: Kbtv.) 1. § (2) bekezdése meghatározza a veszélyes anyag, veszélyes készítmény fogalmát:
A Kbtv. 3. §-a értelmében veszélyes anyagok/készítmények veszélyességi besorolása
A biocid termékek előállításának és forgalomba hozatalának feltételeiről szóló 38/2003. (VII.7.) ESzCsM-FVM-KvVM együttes rendelet 20. § (1) bekezdése alapján a biocid termékek osztályozására a Kbtv. és a Vhr. rendelkezései megfelelően irányadóak. A 44/2000. (XII.27.) EüM rendelet – amely veszélyes anyagokkal és készítményekkel kapcsolatos egyes eljárások, illetve tevékenységek részletes szabályairól szól – 12. § (3) bekezdése értelmében a biocid termékek tekintetében e rendelet rendelkezéseit a külön jogszabályban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
A Kbtv. 1. § (2) bekezdés g) pontjában definiálja a veszélyes anyagokkal/készítményekkel végzett tevékenység fogalmát, mely szerint tevékenységnek minősül az előállítás, a gyártás, a feldolgozás, a csomagolás, címkézés, osztályozás, a tárolás, az anyagmozgatás, a forgalmazás, az értékesítés, a felhasználás, az elemzéssel, ellenőrzéssel kapcsolatos vizsgálat.
A 29. § értelmében az e törvény hatálybalépését követően a hatálya alá tartozó tevékenységet folytatni kívánó természetes vagy jogi személy a tevékenység megkezdésével egyidejűleg ezt köteles bejelenteni az egészségügyi államigazgatási szervnek.
A bejelentést meg kell ismételni a bejelentő, illetőleg a bejelentett tevékenység azonosításához szükséges bármely adat megváltozása esetén.
Az engedély visszavonásáig, illetve érvényességének lejártáig nem kell bejelenteni azt a tevékenységet, amelyet az arra jogosult e törvény hatálybalépésének napján érvényes tevékenységi engedély, illetve országos forgalmazási engedély alapján végez.
A bejelentőlap, változás bejelentőlap a 44/2000 (XII.27.) EüM rendelet 13. sz. mellékletében található meg.
Kbtv. 1. § (2) f) pontja értelmében a biztonsági adatlap a REACH 31. cikkében foglaltaknak megfelelően összeállított magyar nyelvű dokumentum, a 28. § (3) bekezdés alapján veszélyes anyagokkal/készítményekkel foglalkozásszerűen végzett tevékenység biztonsági adatlap birtokában kezdhető meg.
1907/2006/EK (REACH) rendelet 31. cikk (1), (8), (9) bekezdései a következő előírásokat tartalmazza:
Az anyag vagy készítmény szállítója az anyag vagy készítmény átvevőjét ellátja az II. melléklettel összhangban összeállított biztonsági adatlappal.
A biztonsági adatlapot díjmentesen, papíron vagy elektronikus formában kell átadni.
A szállítók a biztonsági adatlapot a következő alkalmakkor haladéktalanul aktualizálják olyan új információ rendelkezésre állásra esetén, amely hatással lehet a kockázatkezelési intézkedésekre, vagy új veszélyességi adatok rendelkezésre állása esetén.
Az információk új, dátummal ellátott változatát, amelyet „Felülvizsgálat: (dátum)”megjelöléssel látnak el, valamennyi olyan korábbi átvevő félnek díjmentesen, papíron, vagy elektronikus formában biztosítják, akit a megelőző 12 hónapban az anyaggal/készítménnyel elláttak.
A Kbtv. 30. §-a szerint veszélyes anyag/készítmény foglalkozás körében történő felhasználás céljából csak a tevékenység végzésére jogosult és a veszélyes anyag/készítmény biztonságos alkalmazására képes nagykorú személy részére szolgáltatható ki, aki a veszélyes anyag/készítmény átvételére való jogosultságát hitelt érdemlő módon igazolni tudja.
A biocid rendelet 21. §-a értelmében biztonsági adatlapot kell készíteni a veszélyes biocid termékekre, a kizárólag biocid termékekben használt, veszélyes anyagként osztályozott hatóanyagokra. A biztonsági adatlapok tartalmi és formai követelményeit 1907/2006/EK rendelet (REACH) IV. címe és II. melléklete tartalmazza
A hatályos jogszabályok alapján kidolgozott biztonsági adatlapok lehetővé teszik, hogy a biocid termékek felhasználói a környezet és egészség, valamint a munkahelyi egészség és biztonság védelmének megfeleljenek.
A Kbtv. 15. § A veszélyes anyagok/készítmények tárolásáért szervezett munkavégzés esetében a munkáltató, nem szervezett munkavégzés során a vállalkozó a felelős. A felelős személyek biztosítják, hogy a tárolt veszélyes anyag/készítmény a biztonságot, az egészséget, illetve testi épséget ne veszélyeztesse, illetőleg a környezetet ne szennyezhesse, károsíthassa.
A Kbtv. 14. § (5) Eredetileg élelmiszerekhez gyártott, illetve használt csomagolóeszköz veszélyes anyag vagy veszélyes készítmény tárolására nem használható.
A Kbtv. 16. § …szállítás során az élet, a testi épség, valamint a környezet veszélyeztetésének kockázatát a minimálisra kell csökkenteni. A csomagolást, illetőleg a szállítóeszközt úgy kell megválasztani, hogy a szállított anyag, készítmény a rakodás és szállítás során az egészséget, illetve a környezetet ne veszélyeztethesse, illetőleg ne károsíthassa.
A Kbtv. 21. § (3) A veszélyes anygok/készítmények felett rendelkezési jogosultsággal rendelkező személy, valamint akinek munka-, illetve feladatkörébe tartozik ezen anyagok, illetve készítmények megfelelő őrizete, gondoskodik arról, hogy azok a megszerzésükre jogosulatlan vagy biztonságos alkalmazásukra nem képes személyek birtokába ne kerüljenek.
A Kbtv. 21. § (4) A veszélyes anyagot/készítményt az eredeti csomagolóeszközből tárolás, illetve továbbadás, forgalmazás céljából más, az azonosítást szolgáló feliratozás (címkézés) nélküli csomagolóeszközbe áttenni nem lehet.
A Kbtv. 17. § (1) Bármely bejelentéshez kötött tevékenység csak a (2)-(8) bekezdés szerint feliratozott (címkézett) veszélyes anyaggal/készítménnyel végezhető.
A Kbtv. 17. § (2) A felirat (címke) magyar nyelven jól olvashatóan és letörölhetetlen módon tartalmazza
A biocid rendelet 20. § (2) A biocid termékek csomagolását a Kbtv.-nek és a Vhr.-nek megfelelően kell elvégezni, azzal hogy
A biocid rendelet 20. § (3) A biocid terméket a Kbtv. és a Vhr. rendelkezéseinek megfelelően kell feliratozni, illetve címkével ellátni, mely nem tartalmazhatja a
A biocid rendelet 20. § (3) A címkének egyértelműen, magyar nyelven, jól olvashatóan és eltávolíthatatlan módon tartalmaznia kell
Összességében a címke-felirat nem lehet félrevezető, nem túlozhatja el a termék hatását.
A munkahelyek kémiai biztonságról szóló 25/2000. (IX.30.) EüM-SzCsM együttes rendelet 3. §-a meghatározza a veszély, kockázat fogalmát:
A Kbtv. 19. § (1) …tevékenység megkezdése előtt a tevékenységet végző az adott tevékenység emberi egészséget és környezetet károsító kockázatairól értékelést készít, a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (továbbiakban Mtv.) rendelkezéseire figyelemmel. A kockázatértékelés elvégzéséért szervezett munkavégzés esetén a munkáltató, egyéb esetben a vállalkozó, nem vállalkozás keretében végzett tevékenység esetén a tevékenységet végző a felelős.
A Kbtv. 19. § (2) A kockázatbecslés érdekében a következők elvégzése szükséges:
A Kbtv. 19. § (5) a veszélyes anyaggal/készítménnyel tevékenységet végző a kockázat kezelése, csökkentése érdekében intézkedéseket dolgoz ki.
A kockázatértékelés elvégzése munkabiztonsági és munkaegészségügyi szaktevékenységnek minősül.
A Mtv. 8. §-a szerint munkabiztonsági szaktevékenységnek minősített feladat munkavédelmi; munkaegészségügyi szaktevékenységnek minősített feladat, munkaegészségügyi (foglalkozás-orvostan, munkahigiéne, közegészségtan-járványtan, megelőző orvostan és népegészségtan) szakképesítéssel rendelkező személlyel végeztethető.
A Mtv. 54. § (5) a kockázatértékelés eredményeként a munkáltató felelőssége legalább a következők dokumentálása:
A 25/2000. (IX.30.) EüM-SzCsM együttes rendelet 5. §-a értelmében a kockázatértékelést dokumentálni kell.
A 25/2000. (IX.30.) EüM-SzCsM együttes rendelet 6. § (2) A munkáltató köteles
Korábbiakban nem alkalmazott veszélyes anyaggal tevékenység csak akkor kezdhető meg, ha a kockázat értékelése megtörtént, és a kockázat kezelésére a megfelelő intézkedéseket meghatározták, dokumentálták, illetve bevezették.
A 25/2000. (IX.30.) EüM-SzCsM együttes rendelet 9. § a munkáltató gondoskodik az oktatásról, tájékoztatásról a veszélyes anyagok okozta kockázatokról, határértékekről és egyéb előírásokra vonatkozó adatokról, kötelezettségekről; védőintézkedések és egyéb teendőkről; biztonsági adatlap tartalmáról.
A 33/1998. (VI.24.) NM rendelet a munkaköri, szakmai, illetve személyi higiénés alkalmasság orvosi vizsgálatáról és véleményezéséről 4. § (1) bekezdése értelmében előzetes munkaköri alkalmassági vizsgálatot kell végezni a munkáltató által foglalkoztatni kívánt személynél a munkavégzés megkezdését megelőzően. Ugyanezen rendelet 6. § (1) bekezdése alapján a szervezett munkavégzés keretében foglalkoztatottak időszakos alkalmassági vizsgálaton vesznek részt a munkaköri alkalmasság újbóli véleményezése céljából.
A biológiai monitoring vizsgálatok azon az elven alapulnak, hogy bizonyos anyagok, vagy metabolitjaik megjelennek a vérben, vizeletben, és onnan vizsgálatokkal kimutathatóak.
A 25/2000. (IX.30.) EüM-SzCsM együttes rendeletben meghatározottak alapján szerves foszforsav-észter expozíció esetén biológiai monitoring vizsgálatot kell végezni. A monitorozás vérből történik, acetilkolineszteráz (AChE) aktivitás meghatározást jelent, amely során aktivitáscsökkenést vizsgálnak az expozíció előtt mért alapaktivitáshoz viszonyítva.
A 33/1998. (VI.24.) NM rendelet 3. számú melléklete szerves foszforsav-észter, és karbamát típusú növényvédőszer expozíciónak kitett munkavállaló esetében meghatározza a biológiai monitoring vizsgálatok gyakoriságát, típusát:
A kémiai terhelési bírság alkalmazásának részletes szabályairól szóló 224/2008. (IX.9.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése értelmében aki a Kbtv.-ben és a végrehajtására kiadott külön jogszabályokban, valamint a 1907/2006/EK (REACH) rendelet, illetve a veszélyes vegyi anyagok kiviteléről és behozataláról szóló 304/2003/EK rendeletben meghatározott kötelezettségét elmulasztja, megszegi, vagy más módon megsérti a (2) és (3) bekezdésben foglalt eltérésekkel 50.000-5.000.000 forintig terjedő bírsággal sújtható.
Ugyanezen rendelet 1. § (3) 100.000-10.000.000 forintig terjedő bírság szabható ki, ha a természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet
A kémiai biztonság megvalósításának érdekében szükséges a veszélyes anyagok/készítmények nyomon követése az előállítás-gyártástól a felhasználásig.
A különféle veszélyes anyagok/készítmények életciklusából (előállítás-gyártás-feldolgozás-csomagolás-anyagmozgatás-raktározás-forgalmazás-tárolás-értékesítés-felhasználás) eredő kockázatok elkerülését, csökkentését célzó jogszabályi rendelkezések betartása igényli a megfelelő egészségügyi szemléletet és szakismeretet, valamint a területi egészségügyi hatósági ellenőrzéseket.
Az előadás a MaKOSZ 2008. október 14-16-án Debrecenben megrendezett konferenciáján hangzott el.
Kerek Krisztina, Gálffy György András
ÁNTSZ Budapest IV.-XV. Kerületi Intézete