Cím: 1117 Budapest, Budafoki út 183., 223-as szoba
Telefon/fax: +36-1-464-5241
Balogh Istvánné Marika: +36-30-873-4670
E-mail: makosz__kukac__tlt.hu
Ügyfélfogadás: kedd, péntek: 8-12 óráig
Számlaszám: MKB 10300002-20360210-00003285
Adószám: 18054231-2-43
A tartalom megtekintéséhez az Adobe Flash Player szükséges.
Harmadik (végleges) tervezet a CEPA állásfoglalása és javaslata a belső piaci szolgáltatásokról szóló EU irányelv tervezetre vonatkozóan.
(kivonatos fordítás)
A közleményben bejelentett két legfontosabb azonnali intézkedés a következő:
A direktíva 5 fő részre lesz osztva, amelyek az alábbi kérdésekkel foglalkoznak:
A cél azoknak az eljárásoknak és formalitásoknak az egyszerűsítése, amelyek a szolgáltatási tevékenységeknek a célországban történő hozzáférhetőségéhez és gyakorlásához szükségesek. Az alapítás formalitásait illetően a Bizottság egyedi kontakt pontok létrehozását fontolgatja, ahonnan a szolgáltató meg tudná szerezni az összes információt és el tudná végezni az összes szükséges formalitást (nyilatkozatok, engedély kérelmek, regisztrációk, stb.) ahhoz, hogy hozzájusson és képes legyen a tevékenységét elvégezni. A Bizottság továbbá olyan esetekre szándékozik korlátozni az engedélyezési rendszereket, amelyeket fontos okok (biztonság, közegészségügy, közrend, stb.) objektív módon indokolnak, és ahol az ilyen célok nem érhetők el egyéb, kisebb megszorító eszközökkel. Kivételeket csak fontosabb okok miatt, indokolt esetekben fogadnak majd el.
A Direktíva be fogja vezetni a származási ország alapelvét. Így, amikor egy vállalkozás teljesíti a saját tagállamában a tevékenységére vonatkozó összes követelményt, akkor egy másik tagállamban további feltételek megkövetelése nélkül végezhet szolgáltatást, kivéve olyan korlátozott területeket, mint pl. az érvényben lévő foglalkoztatási és munkaügyi jogszabályok betartása, vagy az egyéni és közbiztonság a célországban.
A szolgáltatások minősége
A jogszabály rendelkezhet továbbá a szolgáltatók által a megrendelőik részére adandó információkra vonatkozó kötelezettségekről. Ezek az információk magukban foglalják pl. a szolgáltató jogi státuszát, szakmai képességeit, valamint a nyújtott szolgáltatás jellemzőit (beleértve az árat vagy az árképzés módszerét, figyelembe véve egy árajánlat megállapítását). Ezen kívül további kötelezettségek kerülnének bevezetésre a szolgáltatótól megkövetelt biztosítások és szakmai garanciák vonatkozásában, a megrendelő jogainak átláthatósága és védelmének biztosítása érdekében.
Ellenőrzés
A Direktíva rendelkezik annak a képességnek a tagállamok által történő megerősítéséről, hogy gyakorolják az összes szükséges ellenőrzést az elvégzett szolgáltatások, vagy a vállalkozó jogi státuszának megfelelőségét illetően. Ebben a vonatkozásban a lényeges információk cseréjének megkönnyítése érdekében megerősítésre kerül a származási és a célország ellenőrző hatóságai közötti koordináció.
Harmonizációs programok
A Direktíva végül rendelkezni fog a nemzeti rendszerek bizonyos szintű harmonizációját biztosító intézkedésekről. Támogatnák például Európai Etikai Kódex megalkotását. Ennélfogva – szükség esetén – további specifikusok jogszabályi intézkedések (aldirektívák) várhatók a kívánt harmonizációs szint elérése érdekében.
Bár a kártevőirtó tevékenységek munkaigényesek, a technikusok abszolút száma meglehetősen alacsony. Franciaországban, Németországban és Nagy-Britanniában például országonként csak 5-6000 technikus dolgozik. Magát a szolgáltatást rendszerint egy személy végzi, több technikus csak ritkán dolgozik egy csapatban.
Ezért a kártevőirtó szolgáltatás többek között az alábbi előfeltételeket követeli meg:
- a technikusnak teljesen tanultnak és képzettnek kell lennie, hogy
- a technikusnak ezért
Számos országban valószínűleg még mindig érvényben vannak a kártevőirtási szolgáltatás szabványára és végzésére vonatkozó (felsőbb okok által indokolt) törvényes előírások. Németországban például a kártevőirtási szolgáltatás (biocidek alkalmazása) a technikus számára (a vegyszerekről és veszélyes anyagokról szóló törvény által biztosított) speciális bizonyítványokhoz kötött, és e szolgáltatások ilyen szakbizonyítvány nélkül történő végzése bűncselekmény (büntetés: 2 év börtön vagy pénzbírság).
A fenti okok miatt az EU-Direktívára vonatkozó CEPA álláspont tekintetében ajánlatos a származási ország elve alól kivételes szabályokat kérni.
Javaslat egy CEPA álláspontra:
A CEPA a következő javaslatokat fogja megküldeni az EU intézményeknek:
A CEPA támogatja azt az EU-javaslatot, hogy az egész EU-ban egyszerűsítsék azokat az eljárásokat és formalitásokat, amelyek a szolgáltatási tevékenységeknek a cél-országban történő hozzáférhetőségéhez és gyakorlásához szükségesek.
A kártevőirtó ipar speciális helyzetének (technikusokkal szembeni követelmények, fertőzések megelőzése, veszélyes termékek használata, stb.) következtében és fontosabb okok (közegészségügy) miatt a CEPA nemzeti tagszövetségei javasolják, hogy tartsák fenn a jelenlegi célországnak a szakember minősítésére, a munka biztonságára és a speciális anyagok használatára vonatkozó követelményeket abban az országban, ahol a munkavégzés történik.
Mivel még mindig vannak olyan EU tagállamok, amelyek közel sem rendelkeznek a kártevőirtó vállalatokra és a szolgáltatást végző technikusokra vonatkozó minimális követelményekkel, a CEPA javasolja az EU-Bizottságnak a Leonardo Képzési Anyag tartalmának és jelentésének a kártevőirtó szolgáltatásokra és vállalatokra vonatkozó minimális standardként történő bevezetését az EU-ban.
Annak érdekében, hogy magába foglalja az országok eltérő szintjeit és elősegítse a szolgáltatások nyújtásának EU-n belüli szabadságát, az EU tagállamok eltérő oktatási és szolgáltatás-nyújtási szintjei közötti harmonizáció céljából kialakításra fog kerülni egy rendszer.
Budáné Ludányi Szilvia
Zephyr Kft.